auto-moto

Home / auto-moto/Poslovne vijesti / Hoće li nesreća odgoditi usvajanje zakonskih propisa o autonomnim automobilima?

Hoće li nesreća odgoditi usvajanje zakonskih propisa o autonomnim automobilima?

Smrt žene u Arizoni na koju je naletio Uberov automobil bez vozača, što je prvi takav slučaj, incident je kojeg se industrija autonomnih vozila već dugo boji, a pritom se dogodio u nezgodnom trenutku.

Nesreća koju je u ponedjeljak izazvao automobil Ubera prvi je važan test reakcije javnosti i zakonodavaca na tu novu tehnologiju. Incident se dogodio u trenutku kada proizvođači automobila traže zakonsko odobrenje da mogu nuditi usluge prijevoza autonomnim vozilima već iduće godine.

Uber i Alphabetov Waymo (tvrtka za prijevoz autonomnim vozilima) pisali su u petak američkim senatorima pozivajući ih da usvoje obuhvatne zakonske propise o autonomnim automobilima “u predstojećim tjednima”.

Proizvođači automobila i tehnološke kompanije kao što su Uber, General Motors i Toyota uložili su velik novac koji ovisi o uspješnim revizijama postojećih propisa o sigurnosti vozila koji su napisani pod pretpostavkom da će čovjek s vozačkom dozvolom uvijek biti za volanom.

Njihovi predstavnici upozoravaju da su nesreće i smrtni slučajevi s autonomnim vozilima mogući, ali i da će bezbrojni životi biti spašeni kada robotski sustavi programirani da poštuju prometna pravila preuzmu vozila od rastresenih, pospanih ili nesposobnih vozača.

Mark Rosenker: Javnost ne bi trebala prežestoko reagirati na incident 

Mark Rosenker, bivši predsjednik Nacionalnog odbora za sigurnost u prometu, rekao je u ponedjeljak da javnost ne bi trebala prežestoko reagirati na incident s Uberom. Naglasio je da 6000 pješaka i gotovo 40.000 ljudi pogine svake godine na američkim cestama u više od šest milijuna sudara.

– To će biti žalosna prepreka koju ćemo morati riješiti kako bismo povratili vjeru javnosti u to da su ta vozila sigurna, rekao je Rosenker.

Incident je potaknuo Uber da suspendira sva testiranja autonomnih vozila.

Posljedica te nesreće mogla bi biti nova odgoda usvajanja ili promjena važnog prijedloga zakona u Kongresu o ubrzanju testiranja autonomnih vozila koji je već zapeo zbog prigovora skupine demokrata zbog sigurnosnih razloga.

Dug put do sigurnosti automnih vozila

Senator John Thune, republikanc koji predsjeda Odborom za trgovinu, rekao je da ta “tragedija naglašava potrebu donošenja zakona i politika primjerenih autonomnim vozilima.”

No, dvojica demokratskih senatora u tom odboru, Ed Markey iz Massachusettsa i Richard Blumenthal iz Connecticuta, kazali su da incident s Uberom zahtijeva odlučan odgovor.

– Ovaj tragičan incident znači da je pred tehnologijom autonomnih vozila još dug put prije nego bude doista sigurna za putnike, pješake i vozače na američkim cestama, rekao je Blumenthal.

Trumpova administracija radi na uklanjanju regulatornih barijera za autonomna vozila, ali također ističe da je fokusirana na sigurnost.

Cilj je izrada razumnih propisa koji ne ograničavaju inovacije, a istodobno jamče sigurnost, rekla je ministrica prometa Elaine Chao 1. ožujka. Njezina glasnogovornica u ponedjeljak nije imala komentara.

Chao razmatra peticiju General Motorsa podnesenu u siječnju Nacionalnoj agenciji za sigurnost na cestama (NHTSA) kojom se traži izuzeće kojim bi se dopustilo da manji broj autonomnih vozila sudjeluje u programu dijeljenja prijevoza bez vozača.

Međunarodni sindikat radnika u prometu objavio je u ponedjeljak da incident pokazuje da “postoje veliki rizici prilikom testiranja nedokazanih tehnologija na javnim cestama. Ključno je da se zaštiti pješake i vozače.”

Bivši američki ministar prometa Anthony Foxx rekao je u ponedjeljak da je incident “poziv na buđenje cijeloj industriji autonomnih vozila i vladi da sigurnost počnu smatrati visokim prioritetom.”

U rujnu, američki Zastupnički dom jednoglasno je usvojio mjeru koja će omogućiti proizvođačima automobila izuzeća iz sigurnosnih propisa koji zahtijevaju ljudsku kontrolu nad vozilom. Senatska verzija omogućit će proizvođačima automobila, u roku od tri godine, da mogu prodati do 80.000 autonomnih vozila na godinu svaki ako dokažu regulatorima da su ona sigurna kao i konvencionalna vozila.

Raširene dvojbe u pogledu sigurnosti autonomnih vozila pojavile su se u srpnju 2016. kada je muškarac koji je vozio Teslin Model S u poluautonomnom modu Autopilota poginuo sudarivši se s kamionom.

U siječnju 2017., savezni regulatori za sigurnost zaključili su da Teslin sustav Autopilota nije bio pokvaren te da je vozač trebao zadržati kontrolu nad vozilom.

N.H./H

foto: arhiva.nh