Poslovne vijesti

Home / Poslovne vijesti/tehnologija / Unatoč snažnom rastu prihoda i dobiti, dionica Applea oštro pala

Unatoč snažnom rastu prihoda i dobiti, dionica Applea oštro pala

Apple je u trećem tromjesečju ostvario snažan rast prihoda i dobiti, no zbog slabijih nego što se očekivalo procjena daljnjeg rasta, cijena dionice tog tehnološkog diva oštro je pala, pa je njegova tržišna vrijednost skliznula ispod 1.000 milijardi dolara.

Prema poslovnom izvješću, objavljenom u četvrtak, prihodi Applea dosegnuli su u trećem kvartalu gotovo 63 milijarde dolara, što je 20 posto više nego u istom lanjskom razdoblju.

Pritom je čista dobit Applea skočila 31 posto, na 14,1 milijardu dolara.

Unatoč snažnom rastu dobiti i prihoda, cijena dionice Applea pala je u četvrtak u produženom trgovanju nakon zatvaranja Wall Streeta u jednom trenutku potonula 7 posto, pa je taj tehnološki div na tržišnoj vrijednosti izgubio otprilike 70 milijardi dolara.

Zbog toga je vrijednost najvrijednije tehnološke kompanije u svijetu skliznula ispod 1.000 milijardi dolara.

Posljedica je to procjene poslovodstva kompanije da će u četvrtom tromjesečju, kada prodaja snažno raste zbog božićnih blagdana, njezini prihodi iznositi između 89 i 93 milijarde dolara, dok su analitičari u anketi Reutersa očekivali 93 milijarde.

U posljednjem lanjskom tromjesečju prihodi Applea iznosili su 88,3 milijarde dolara.

Oprezne procjene posljedica su, među ostalim, negativnog utjecaja tečajnih razlika, kao i makroekonomska slabost nekih tržišta u razvoju, kao što su Brazil, Indija, Rusija i Turska, kazao je izvršni direktor Applea Tim Cook.

Negativno je na cijene dionice utjecala i najava kompanije da će prestati izvještavati o broju prodanih iPhonea, iPada i Mac kompjutora.

Analitičari kažu da to nije dobro jer je prodaja najvažnijeg Appleovog proizvoda pametnog telefona iPhonea već dugo vremena ključni pokazatelj uspjeha kvartalnog poslovanja.

Bez objave broja prodanih iPhonea, bit će nemoguće, kažu, izračunati prosječnu prodajnu cijenu tog pametnog telefona.

S druge strane, poslovodstvo kompanije poručuje da broj prodanih primjeraka iPhonea postaje manje važan jer kupci kupuju proizvode u paketu, uključujući, primjerice, pretplatu na Apple Music uslugu.

No, to nije zadovoljilo analitičare.

„Kompanije obično prestaju izvještavati o metrici kada se metrika preokreće. To ne izgleda dobro za Apple”, kaže Walter Piecyk, analitičar u tvrtki BTIG Research.

Stagnacija prodaje iPhonea

Apple je, inače, u trećem tromjesečju prodao 46,9 milijuna iPhonea, malo više u odnosu na 46,7 milijuna u istom lanjskom razdoblju, i manje od očekivanja analitičara od 47,5 milijuna.

Međutim, prosječna cijena prodanog iPhonea iznosila je u proteklom kvartalu 793 dolara, znatno iznad 750 dolara, koliko su očekivali analitičari u anketi Reutersa.

Svijetlu točku u Appleovom izvješću predstavlja i rast prihoda od usluga tvrtke, koje među ostalim uključuju aplikacije Apple Music, Apple Pay, App Store i iCloud, za 17 posto na godišnjoj razini, na rekordnih gotovo 10 milijardi dolara.

Isto tako, snažno su na godišnjoj razini, za 31 posto, porasli prihodi Applea od drugih proizvoda tvrtke. Pritom je prodaja Mac računala skočila za 42 posto, na 5,3 milijuna, dok je prodaja iPad uređaja pala za 16 posto, na 9,7 milijuna.

U cijeloj protekloj poslovnoj 2017/18. godini, Apple je ostvario prihode od 265,5 milijardi dolara, što je 16 posto više nego godinu dana prije. Pritom je čista dobit skočila za 23 posto, na 59,5 milijardi dolara.

Premda je tržišna vrijednost Applea zaronila ispod 1.000 milijardi dolara, ta je kompanija i dalje uvjerljivo na čelu liste najvrijednijih američkih kompanija, ispred Microsofta i Amazon.coma.

K.A./hina

foto: Apple