

Danas je popularni “Crni petak”! Pogledajte kako je nastao i gdje je najpopularniji!
Crni petak danas je dostupan u gotovo svakom kutku svijeta, no nigdje nije toliko popularan kao što je to slučaj u SAD-u.
Crni petak podrazumijeva se kao početak Božićne kupovine u SAD-u, a dan se prigodno obilježava ogromnim popustima što privlači veliki broj ljudi.
Neki bi rekli i preveliki broj pošto je sve više tučnjava i ozljeda na taj dan u trgovačkim centrima. Da je Crni petak u SAD-u prevršio mjere normalnog šopinga pokazuje i ‘crna’ statistika koja govori da je od 2006. do danas život izgubilo 7 osoba, a 98 ozlijeđeno.
Kako šoping na Crni petak zna dosegnuti ‘bolesnu razinu’ u SAD-u pokazuje i ova snimka, koja je samo jedna od tisuće takvih na internetu. Za naše podneblje ovo je još uvijek nezamislivi scenarij, no ne znamo što će biti u budućnosti.
Ostatak svijeta počeo je kopirati ovaj fenomen, pa tako i Hrvatska. No, iako je Crni petak rasprostranjen u gotovo cijelom svijetu, nigdje nije toliko popularan kao što je to slučaj u SAD-u. Najveći razlog tome su puno slabija sniženja nego je to slučaj u SAD-u.
Odakle naziv “Crni petak”
Iako neki govore da je Crni petak dobio ime po danu na koji su se u prošlosti prodavali robovi, to nije točno.
Najvjerojatnije je termin “Black Friday” ili “Crni petak” povezan s pojavom izostanka radnika koji su javljali da su bolesni nakon Dana zahvalnosti i to kako bi imali četiri slobodna dana. Bilo je to oko 1950-ih. Ovo nam nekako vuče na naše tzv. spajanje praznika, na koje očito nisu bili imuni ni Amerikanci.
Otvaranje trgovina već u ponoć
Velika konkurencija radi svoje pa su trgovački lanci počeli su sve češće pomicati trenutak otvaranja trgovina na petak, a mnogi od njih otvaraju svoja vrata već u ponoć. Neki od njih otvarali su trgovine već i u četvrtak popodne, na sam Dan zahvalnosti. Kada akcije krenu u četvrtak, termin Crni petak i nema smisla, ali gdje profit pita za smisao.
Kineski pandan Crnom petku
Kineski “Single day” ili “Dan samaca” proizašao je iz običaja kojim se na datum 11. 11. na nekoliko sveučilišta u gradu Nanjingu obilježavao samački život (četiri jedinice u datumu simboliziraju osobe koje su samci). Otkad je promociju “Single day-a” preuzela Alibaba, najveća kineska kompanija za internetsku trgovinu, taj je datum prerastao u kineski nacionalni fenomen jako sličan Crnom petku.
Ove godine je Alibaba na “Sinle day – Dan samaca” zabilježila prihode od 17,8 milijardi dolara, gotovo 25 posto više nego prošle godine.
Dragan Bacinger
foto: telegraph.uk