Ostale vijesti

Home / Ostale vijesti / Gavella otvorila sezonu premijerom “Malograđana”

Gavella otvorila sezonu premijerom “Malograđana”

Predstava “Malograđani”, premijerno postavljena u petak u zagrebačkom Gradskom kazalištu Gavelli, suvremeno je čitanje drame ruskog književnika Maksima Gorkog koje u redateljskoj interpretaciji Paola Magellija arhetipski lik malograđana raskrinkava kroz zaigranu mješavinu groteske i patosa.

Komad napisan 1901. u kojemu se Gorki bavi rastakanjem paravana uljuđenosti i građanštine na prijelazu stoljeća, “Malograđani” nude koliko klasičan, toliko i u svojem iskazu provokativan prikaz vremena velikih mijena: prva drama velikog ruskog književnika anticipira dva ključna povijesna i kulturna prijelomna događaja 20. stoljeća – predstojeću Prvu rusku revoluciju i uvođenje naturalizma na pozornicu.

Gorki, koji je u vrijeme pisanja te drame već bio etablirani pisac, dobro poznaje svoju epohu; siroče od svoje 10. godine, lutajući novim urbanim središtima ubrzane industrijalizacije, preživljavajući od svakovrsnih sitnih poslova, rusko je društvo sagledao gledajući iznutra, iz perspektive čovjeka na dnu.

Obračunavajući se s dekadencijom prošlosti koja odbija ustupiti mjesto novoj suvremenosti, svoje “Malograđane” smješta u kontekst zajedničkog bivanja, gdje unutar obitelji bezveznjaka i glupana izaziva raskol, vodeći svoje protagoniste od (naizgled) mirne ugode (malo)građanskog života do totalnog rasapa odnosa uvjetovanog ne toliko gubitkom smisla, koliko konačnim neizbježivim prihvaćanjem da smisla nikada nije ni bilo.

Jedan od njegovih trikova neka je vrsta ‘odsustva’ dramskoga pisca: Gorki radnju strukturira kao zrcalni odraz stvarnosti, njegovi se likovi kreću naizgled automatski, prema pravilima svojih mentaliteta i uvjerenja, svoga društvenoga statusa i vanjskih okolnosti, a svaki generacijski sudar – gdje obiteljski nesporazumi služe kao metafora sukoba svjetova i svjetonazora na prijelazu epoha – baca nove klipove na unaprijed zacrtanu putanju njihovih života, prisiljavajući ih na, željenu ili ne, promjenu smjera.

Prepušteni samima sebi, u odsustvu svemogućeg deus ex machina, nema ih tko izbaviti kada propadnu u bespomoćnost vlastitog nesnalaženja.

Likove “Malograđana” čini domaćinstvo ruskih provincijalaca u čijem se središtu nalazi otac obitelji, Besemjonov, imućan građanin koji snuje o tome da postane predsjednik općine. Besemjonov, međutim, u životnim pitanjima ne može osvojiti glasove ni vlastitih ukućana, zbog čega je nesretan i ljut. Putanju njegove obiteljske tiranije Boris Svrtan je u svojoj glumačkoj interpretaciji ublažio i uljudio, pa je tako njegov Besemjonov simpatičan čovjek razdiran društvenim konvencijama, vlastitim ambicijama i ljubavlju prema bližnjima, koja u okolnostima krutih malograđanskih uzusa od prije stotinu godina gotovo ispada nepristojna.

N.H.

foto: novo.hr