Poslovne vijesti

Home / Poslovne vijesti/tehnologija / Netflix pred najvećim izazovom od početka rada – dolazi snažna konkurencija

Netflix pred najvećim izazovom od početka rada – dolazi snažna konkurencija

Dolaskom igrača s dugogodišnjim iskustvom u proizvodnji serija i filmova, poput korporacije Disney, tržište na kojem dominira globalno popularni pretplatnički servis doživjet će preslagivanje snaga, ali Netflix se ne namjerava tako lako predati jer se već godinama priprema za takvu borbu.

Netflix, popularni servis za emitiranje serija i filmova s više od 150 milijuna pretplatnika diljem svijeta, uskoro će se naći pred najvećim izazovom u svojoj tek nešto više od dva desetljeća dugoj korporativnoj povijesti, piše Tportal. Usluge slične Netflixovim u idućih nekoliko mjeseci počet će pružati dosad najjači konkurenti i kompanija koja sada dominira tržištem uhvatit će se ukoštac s nekim od najjačih igrača na medijskom tržištu.

Povijest Netflixa relativno je dobro poznata. Krajem devedesetih kompanija je počela kao ‘poštanska videoteka’ – svojim je pretplatnicima slala filmove na DVD-u poštom (čak i danas ostvaruje mali dio prihoda na taj način), da bi se s vremenom, paralelno razvoju tehnologije, prebacila na emitiranje serija i filmova putem interneta. Osnivači Reed Hastings i Mark Randolph sretno su pogodili trenutak u kojem je došlo do snažnog pojeftinjenja transfera podataka preko interneta i Netflix je u samo nekoliko godina izrastao u globalnu tehnološku silu.

Blockbusteru, tada najvećem američkom lancu klasičnih videoteka, još 2000. godine nudili su da ih preuzme za 50 milijuna dolara, no on, a u međuvremenu je propao, tada je odbio tu ponudu donijevši jednu od najgorih korporativnih odluka u povijesti. Tržišna vrijednost Netflixa danas se kreće u razini od 115 milijardi dolara. Dionice su izlistane na burzi 2002. godine, a još prije devet godina njima se trgovalo za manje od deset dolara. Od tada, uz strelovit rast kompanije, rasla je cijena dionice te je na momente prelazila i 400 dolara, da bi se posljednjih dana kretala u rasponu od 250 do 280 dolara.

Nestabilna cijena dionice ovih dana posljedica je neizvjesnosti oko budućeg poslovanja kompanije i time izazvane nesigurnosti među ulagačima, piše Tportal. Prve loše vijesti došle su ljetos, kad je objavljeno da je u drugom tromjesečju, prvi put u posljednjih osam godina, došlo do pada broja pretplatnika na američkom tržištu. Istovremeno, na ostatku globalnog tržišta rast je bio sporiji od očekivanja. Umjesto pet milijuna novih pretplatnika, na Netflix se pretplatilo njih 2,7 milijuna. Iz kompanije su obrazložili te brojke nešto slabijom kvalitetom programa koji su nudili u posljednje vrijeme.

Jedno loše tromjesečje ne bi trebalo biti problem za kompaniju koja samo na tržištu Sjedinjenih Američkih Država ima šezdesetak milijuna pretplatnika i koja je lani imala prihode od 15,8 milijardi dolara, 35 posto više nego 2017. No zabrinutost investitora izazivaju novi konkurentski servisi koji stvaraju neki od najjačih proizvođača serija i filmova. U ovom trenutku najjaču konkurenciju Netflixu predstavljaju Amazon Prime Video, usluga Amazon.coma, pa usluga CBS All Access, koju po nešto nižoj cijeni od Netflixa nudi poznata američka televizijska kuća CBS Corporation, te Hulu, koji je započeo kao internetski servis za gledanje televizijskog programa bez reklama u vlasništvu triju velikih američkih medijskih kuća, da bi danas bio pod isključivom kontrolom korporacije Walt Disney.

Upravo je Disney jedan od velikih konkurenata koji su za ovu jesen najavili lansiranje pretplatničkog servisa koji će konkurirati Netflixu. Jedna od dosadašnjih prednosti Netflixa bila je činjenica da je nudio svojim pretplatnicima popularne serije i filmove drugih produkcijskih kompanija i televizijskih i filmskih studija jer oni u vlastitoj ponudi uglavnom nisu imali sličan popularan distribucijski kanal. Pokretanjem vlastitih servisa, sličnim Netflixu, medijski će giganti povući svoje proizvode s njega i emitirati ih vlastitim pretplatnicima. Netflixu tako predstoji borba s uslugom Disney Plus, kako se zove Disneyjev proizvod, pa onda sa servisom HBO Max, koji će lansirati WarnerMedia, te uslugom Apple TV+, koju pokreće Apple. Početkom iduće godine na tržište stiže i usluga još jednog giganta američke medijske industrije, korporacije NBCUniversal, koja će se zvati Peacock.

Tako će Netflix izgubiti neke od svojih najpopularnijih programa. Uvijek popularna serija ‘Prijatelji’ će se, primjerice, preseliti na WarnerMediju, dok će ‘U uredu’ (engl. The Office) otići na NBCUniversal. Prema nekim procjenama, koje prenosi američki magazin Fortune, samo te dvije serije zaslužne su za pet posto vremena koje ljudi provode gledajući Netflix. Kompanija, naravno, ne namjerava prekriženih ruku čekati na bolja vremena – nedavno su objavili da će od 2021. imati prava na prikazivanje humoristične serije ‘Seinfeld’ – no za najpopularnije serije uvijek će biti pitanje cijene koja se plaća za pravo na emitiranje.

A cijena usluge, odnosno iznos pretplate, dodatno je oružje pomoću kojeg se na tržište misle probiti konkurenti. Mjesečna pretplata na Netflix u SAD-u se kreće između 8,99 i 15,99 dolara. Disney Plus, koji će svojim budućim pretplatnicima nuditi i produkciju vrlo popularnih sadržaja iz studija Marvel, Lucasfilm i Pixar, stiže na tržište s ponudom od 6,99 dolara. Apple TV+ bit će još jeftiniji, svega 4,99 dolara mjesečno. Netflix na tako privlačnu ponudu mora odgovoriti sadržajem koji će biti dovoljno privlačan da zadrži sadašnje pretplatnike i osvoji nove.

novo.hr

foto: Netflix

Tagovi: ,